Styl urzędowy tekstu
Dowiesz się, co to jest styl urzędowy tekstu, jak napisać oficjalne pismo. Jakie elementy powinny się znaleźć w oficjalnym dokumencie? Jakiego słownictwa należy używać w piśmie urzędowym, a jakie wyrazy są nieodpowiednie? Jakie zwroty grzecznościowe powinny się znaleźć w podaniu, liście do instytucji, reklamacji?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym materiale.
Warszawa, 11 czerwca, 2020 r.
Nadawca: edusens.pl
Adresat:Licealista poszukujący informacji na temat stylu urzędowego
Szanowny Panie!
W odpowiedzi na przesłany SMS, niezwłocznie przesyłam informację na temat urzędowego stylu tekstów. Tę odmianę polskiego języka ogólnego należy stosować w oficjalnej korespondencji, zawiadomieniach, wezwaniach, a także w komunikatach, zarządzeniach, regulaminach, aktach prawnych.
Stosując styl urzędowy należy:
1. umieścić w dokumencie dane nadawcy i odbiorcy oraz miejsce napisania pisma i datę,
2. używać trybu rozkazującego,
3. stosować równoważniki zdań,
4. unikać używania sformułowań, które nadawałyby pismu indywidualny charakter,
5. stosować słownictwo nienacechowane emocjonalnie,
6. używać terminów z zakresu ekonomii, prawa, administracji,
7. treść listu zawrzeć w odpowiednich paragrafach i punktach,
8. używać oficjalnych zwrotów grzecznościowych.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z Podstawą Programową, t. 2. z dn. 31.08.2020, wydaną
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jest Pan zobowiązany do opanowania umiejętności tworzenia pism urzędowych do dn. 30.04.2021 r.
Z poważaniem,
Edukacja Sensowna
Dyrektor